Závody ve Skřípově

Ahoj pánové,

po dohodě s Ondrou, píšu pro Ty z Vás, kteří jste ještě na závodech nebyli a zajímalo by Vás co a jak tam funguje, či nefunguje a jak to teda vlastně všechno je :P.

Část první – organizace závodu, kategorie, základní pravidla

Závody ve Skřípově jsou pořádány klubem JK cars racing viz. také jejich stránky zde. Každý rok se zde jede Hobbyracing pohár, který sestává z 6ti závodů, ze kterých se sčítají body do celkového hodnocení, na konci sezóny získá vítěz pohár a uznání soupeřů :P. Nejezdí se tedy o žádné velké výhry a atmosféra tomu odpovídá – soupeři si mimo trať pomáhají, radí a jakožto loňského nováčka musím říct, že mě vřele přijali mezi sebe! Psát zde pravidla, kategorie ani poplatky nebudu vše je krásně napsáno ve stanovách JK cars teamu zde a kalendář  najdete zde

Důležité:

  • každý závod začíná rozpravou, kde se upřesní pravidla a systém rozjížděk a finálovek, stejně jako systém nasazovačů (viz. část čtvrtá – Nasazovači).
  • jezdí se s časomírou AMB, a je tak podmínkou sehnat si AMB chip (starší se dá koupit na modelbazaru kolem 1500Kč, nový 2500Kč). Dříve se dal také půjčit, obávám se, že aktuálně to již ve Skřípově není možné.
  • před každým závodem ráno je dráha otevřena pro testování strojů, obzválště při prvních závodech je toto ideální možnost jak porovnat chování svého stroje s ostatními a popř. doladit co jde :P.
  • výsledky každé jízdy jsou vyvěšeny na nástěnku, takže máte možnost porovnat jednotlivé jíždy a kola.
  • Místo má vlastní bufet, většinou čepované pivo a základní teplé jídla jako smažák s hranolkama, klobásy atp. :P. Samozřejmě také WC.
  • Kluci se snaží mít většinu dílů na modely, které se jezdí, připravené skladem přímo na dráze a za příznivé ceny

Část druhá – rozjížďka

V první části závodního dne (rozuměj dopoledne) se jedou rozjížďky neboli kvalifikace. Každá kategorie má trochu jinou délku rozjížďky v rozmezí 5-7min. Začíná se tzv. volným startem, tedy modely krouží po trati a po ohlášení začátku závodu, se jim začne počítat čas, při prvním průjezdu startem (tzv. smyčkou). Od toho momentu jim běží vlastní časový limit, ve kterém se jim započítávají jednotlivá kola. Vítězí ten, kdo v časovém limitu zajede nejvíce kol, při stejném počtu kol, rozhoduje celkový čas potřebných k jejich ujetí. Příklad Tonda a Venca během 5min. časového limitu oba odjedou 10kol, Tonda potřebuje 4:55, zatímco Venca jen 4:51. Venca bude tedy před Tondou.

Rozjížďky se jedou celkem 3. Systémem 1. rozjížďka postupně všechny kategorie, 2. rozjížďka všechny kategorie, 3. rozjížďka všechny kategorie.
Nejhorší čas z těchto 3 se ruší, zbylé dva se zprůměrují a vyhlásí se celké pořadí kvalifikace. Při větším počtu jezdců (většinou 12 či více), se startovní listina rozdělí na A a B.
Všimněte si, že všichni jezdci pokračují do finálových jízd! Za zmínku také stojí, že pokud jednu kvalifikaci nedojedete, nic se neděje, protože bude jako ta nejhorší škrknuta a vy máte stále šanci bojovat a dobré umístění před finálovými jízdami.

Část třetí – Finálové jízdy

Poté co jsme se více či méně úspěšně kvalifikovali, přichází na řadu ta nejdůležitější část závodu – finále!
Finálové jízdy se jedou s pevným startem (ano podobnost s F1 není nikterak náhodná :P) kdy se na startovací rovince (roštu) postaví modely v pořadí určeném kvalifikací. Startuje se na časové znamení a vítězem se stejně jako v kvalifikace stane závodník s největším počtem ujetých kol (v nejkratším čas). Opět se vše 3x opakuje, nejhorší jízda se škrká a dvě nejlepší se průměrujou. 

Část čtvrtá – Nasazovači

Jak jste si možná všimnuli, při závodech se na dráze pohybuje několik lidí v oranžových vestách, ti opravdu nepatří k úklidové službě, ale jsou to z řadu jezdců generovaní NASAZOVAČI.

Smyslem a jediným úkolem nasazovače, je vrátit na dráhu v co nejkratším čase, každé auto, které se v jeho okolí objeví. Přičemž respektuje bezpečnost svou i ostatních závodníků – tedy neskočí do dráhy jinému autu, aby zachránil to, které jeho majitel poslal mimo trať či na střechu, ale počká, až auto projede a teprve poté jde nasadit. Nikdy také nenasadí auto do cesty jinému jedoucímu stroji!

Nasazovač nastoupí na přiděléné místo (viz. rozprava před závodem), nejpozději 5min před startem závodu. Není-li při rosporavě uvedeno jinak, je zvykem, že nasazují jezdci předcházející rozjížďky…tedy v praxi odjedu závod, odložím auto do depa nebo na TK a odcházím nasaszovat, teprvé po odjetí závodu v němž nasazuju, se vydávám do depa/mimo dráhu.

Část pátá – Depo

Po dobu závodů resp. mimo čas vyhlášený pro volné jízdy, je vstup na dráhu a tribunu povolen jen jezdcům a nasazovačům, ostatní zůstavají mimo tuto část – zbytek areálu je pak považován za depo. V depu má každý závodník možnost rozložit si svůj servisní stánek (rozuměj zaparkovat auto/karavan, postavit stan, rozložit prac. stůl atd), ke kterému si může dovézt elektřinu, za pomoci vlastní prodlužovací šňůry.
Součástí depa je i malý bufet a WC.

Část šestá – Na dráze

V momentě, kdy se jezdec chystá na závod, odloží své auto na kraj dráhy, popř. startovací rošt a jde se postavit na tribunu. Po dobu závodu je vstup na trať povolen pouze nasazovačům, jezdec zůstává až do konce závodu na tribuně. vyjímkou je pouze případ, kdy jeho auto nemůže pokračovat v závodu z důvodů poruchy, pak může opatrně, tak aby nerušil ostatní jezdce sejít z tribuny a vyzvednout si svůj vůz z rukou nasazovače.
Každý (hlavně pak nezkušený) závodník, by měl pustit předsebe jezdc e, kteří ho předjíždějí o celé kolo! V takovém případě je lepší na rovince mírně ubrat a zůstat u kraje dráhy, popř. projet zatáčku vnějším (velkým) obloukem, abychom umožnili předjetí. Na dojetí „o kolo“ někdy upozorní člověk od časomíry, jindy přímo dojíždějící závodník, ať tak či tak, respektujte rychlejšího jezdce a uvolněte mu dráhu.
Pozor v situaci, kdy se nejedná o předjetí o kolo, ale o přímý souboj, výše uvedené pravidlo neplatí, místo něj platí pravidlo (stejně jak v F1), že první vůz si vybírá stopu, tzn. jedu-li druhý musím si pro předjetí najít místo, aniž bych přitom vytlačil soupeře z jeho stopy.
Část sedmá – Závěr

Závěrem dodám, že každý jednou začínal, takže není ostuda nevědět, ostuda je nezeptat se! Ve Skřípově je spousta fajn lidí, kteří rádi poradí/pomůžou, takže se opravdu stačí zeptat.

Jinak vše kolem prvních závodů, shrnul do jednoho textu krásně Pepa Vich (SCT) –  zde.

 

SdílejShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone