Modely F1 a já

Formule se dělí do 2 kategorií

  1. formule open(někde F1) poháněná zadní náprava, max šířka 210mm, bez omezení motoru,bez omezení váhy
    pneu bez omezení , jen max šířka 50mm (takže mechy), karoserie formule
  2. formule true(někde F2) poháněná zadní náprava, max šířka 190mm, střídavé motory 17,5 a více závitu, regulace v zero bust (čili neturbená) gumová kola (sweep , ride), váha neomezená karoserie formule

Toto je výtah z pravidel pro mistrovství republiky.

F104 se prodává i v široké verzi s přední nápravou z F103, se kterou se nevejde do 190mm. Lze ji lehce přestavět na 190mm výměnou přední nápravy z F104.Je dále třeba jiný držák serva, matky s 5mm koulí a jiné šroubky.

Formule lze také dělit podle způsobu upevnění zadní části(klece s motorem) buď je přes

  1. takzvaný T bar(tamiya F103, F104)
  2. nebo přes kloub (tamiya F104 v2 , Xray X1)

Ovlivňování jízdních vlastností a volba pneu

  • volba předního a zadního křídla
    každé křídlo má jiný přítlak
  • podélné pružení(Tbar , podélný tlumič)
    čím měkčí , tím víc sedí zadek
  • příčné pružení (pro F103,F104 třecí deska,která ale ovlivňuje i podélné pružení
    pro X1 třecí tlumič , boční pružinky)
    čím tvrdší , tím víc auto točí a méně sedí zadek
  • pružinky předních kol
    čím měkčí , tím víc auto točí
  • poloha zadního křídla
    čím víc vzadu , tím větší přítlak na zadní nápravu
  • zvláštností je, že se povídá a je to pravda, že podvozky s hliníkovou klecí mají lepší jízdní vlastnosti

Na některých závodech (mistrovství republiky, mibo, …) bývají předepsána kola, na některých kola i křídla (evropský pohár ETS)

Nastavování

Přední kola
dává se rozbíhavost (větší stabilita a ostřejší točení), základ je 2 stupně

Přední pružiny
Změří se světlá výška pod přední nápravou. Podvozek se začne rukou zvedat např za přední uchycení karoserie. V okamžiku, kdy se přední kola přestanou dotýkat země, se znovu změří. Rozdíl musí být 1 – 2mm. Rozdíl 2mm znamená snadnější řízení a více zadní trakce, ale pod plynem se může řízení začít ztrácet.

Kola
U nových kol je důležité v prostřední části plochy po které kolo jede zbrousit otřep z výroby.

Tbar
Používá se soft(tenký).
U F104 je vhodné orginál nahradit výrobkem 3racing, který je přes celou plochu klece. Pro T bar pro F103 je vhodné k uchycení Tbaru k platu používat díl v provedení s kloubkem.Je důležité dodržet dle návodu 3mm podložku , lépe ještě nějakou desetinu přidat.

Třecí deska
Thost se ovlivňuje používáním různých vazelinek pro třecí tlumiče (od soft až po super hard), popřípadě různým utažením seřizovací matky,která přes pružinky(taky existují různé tvrdosti) tlačí na talíře.

Převody
Výchozí převod pro 17,5 motor je 3,2 :1, pro motor 21,5 je to 2,9:1. Běžně se používá tzv. jemnozub tamiya, jenže ten je choulostivý na nastavení zubové vůle a na nečistoty na venkovních tratích. Proto používám modul 48dp.

Baterka
Je vhodná tzv short lehčí , kapacita dostačující.u F104 lze laborovat s umístěním a tím i s rozložením váhy.

Základem nastavení je, aby zadní část s klecí neměla tuhý pohyb

Musí to tam lítat jak nudle v bandasce.

Pavel Červenka

Mé zkušenosti se stavbou F1

Vše začalo tím, že jsem koupil od Pavla starou F103. Předělal jsem uchycení baterky tak, aby se daly používat baterky short, které mám z lemans série.Stačilo ze sklotextidu a orginál dílu udělat nové zarážky. Aby se dalo jezdit s gumovými koly, dostala klec z F104. Z F104 tam také přišel difuzor v tuningové verzi (pevnější materiál). Postupem času dostala jinou zadní osu (z tamiya TRF 101, protože mě lezlo na nervy, že při výměně kola se pod matku muselo dávat spousta drobností např axiální ložisko, talířové pruzinky atd). Používém uhlíkovou (v záloze mám kovovou) a k mému údivu s ní nebyly potíže. Očekával jsem totiž nepříliš velkou pevnost při kontaktech, vím co dělaly klukům na xrayi v le mans sérii.

Po několika závodech jsem ale na formuli chytil nerva právě kvůli třecí desce. Nastavení furt nějak nebylo ono a třecí deska ovlivňuje podélné i příčné tlumení.Určitě to nějak jde, vždyť Luděk Szostek s formulí s třecí deskou několikrát vyhrál mistrovství republiky, ale já se s ní nedokázal domluvit.

Začal jsem se dívat po formulích s kloubkem, které se nastavují jako pan car, s tím mám zkušeností dost z le mans série. Dopalo to tak, že jsem se rozhodl postavit F104v2 z dílů kupovaných zvlášt s tím, že plato si udělám sám ze sklotextidu. 80 éček jen za plato, na to prostě nemám. Jako perličku uvedu, že f104 má rozvor 270mm, F103 260mm a mě z tabulky sklotextidu, kterou jsem měl doma vyšlo jen 255mm.Je to výhoda v zatáčkovitých tratích v tělocvičnách, venku nevýhoda.Nicméně s formulí žádné velké ambice nemáme, je to jen na vyplnění času na lemans sérii, tak to asi zatím nebudu řešit. A aby to nebylo až tak jednoduché, má jednu muchu, na kterou jsem přišel, až když jsem do klece dával motor. Je to totiž jak ježek v kleci, dávat tam motor se senzorovým káblíkem, to je čtvrt hodiny klení. Možná jsou mezi délkama motorů milimetrové rozdíly a jiné tam jdou líp, ale s tím mým…

Závody F1

Jsou určitě zajímavější, dramatičtější a snad i vyrovnanější jak závody skutečných formulí (které nesleduji, protože si myslím, že jsou to závody pro cvičené opice a rozhoduje jen technika použité ve voze). Když jsem se díval na výsledky závodu mibo (který jel Pavel), tak rakouský vítěz měl rozdíl mezi průměrným kolem a nejrychlejším kolem pouhé 0,3 sekundy.Pro mne šílené a nepředstavitelné, my v le mans séri, když nám závod sedne a jsme na bedně, míváme rozdíl kolem 1 sekundy.

Naše první závody s formulí byly ve Svitavách při lemans sérii. Původně jsem chtěl formuli jen tak vyzkoušet mimo závod, ale kvůli slabé účasti jsme se nakonec přihlásili, aby byl splněn minimální počet startujících a závod se mohl jet. Na zadek šly super softy, aby to aspoň trochu sedělo a na předku nakonec skončili media. Mazal se jen zadek. Kvaldy jakž takž šly a i když se Martin s autem dost pral, tak skončil v kvalifikaci 2. První finálovka kluzala ještě víc a honem se lepily na přední disky hard pneu, aby zadek lépe seděl i když za cenu horšího točení. Při poslední finálovce už komentátor hlásil, že Korotwitschka má technickou poruchu.Auto jelo tak, že by drifteři z Ostravy záviděli. Tak auto u mne odstavil a chtěl jít dolů z tribuny, ale mne napadlo zkusit dát zadní pneu soft místo super softu.A stalo se to, že začal všem nadělovat kola.Nakonec to vyšlo na 3 místo těsně za druhým. Kdyby dozadu dostal softy dřív, možná moh bojovat i o první místo.Ale byl to první závod a zkušeností se gumovýma kolama na 2wd nebyly.

Pak jsme formuli měli na závodech v hale na koberci v Ostravě. Po kvaldách 2 místo,což je velký úspěch, takže ve finálovce za Martinem startovali takoví borci, jako Tomáš Rajdus a Libor Holub. Jenže s přibývajícím gripem trati všeci dokázali zrychlit a my už ne. Když byly vpředu hardy formule málo točila,když media, tak zadek vlál jak prapor.Skusil jsem i namazat vnitřní půlku hardů, ale pak držely ještě víc jak jak media.Skončili jsme předposlední a já měl na formuli s třecí deskou velkého nerva.
Následoval další závod v Ostravě na koberci. A opět jeden paradox: V noci před závodem se staví trať a já sebou vzal F104v2, že ji aspoň zhruba nastavím. Zkušební jezdec byl Pavel. Na předek šli hardy, protože ty dovolují zadku nejlepší držení. Byl jsem vybaven a na zadek jsem měl soft a supr soft kobercové gumy Shimizu, což je jedna z nejlepších značek formulových pneu (v Ostravě se s nima může jezdit). Soft moc nedržel a supersoft byl jen o trochu lepší.A pak mi kolega půjčil asfaltové softy Shimizu a ty byly relativně nejlepší. Mozek mi to nebere, asfaltové na koberci?Ale i tak bych si to představoval lepší. Ráno se tedy vymněnily boční pružinky za nejměkčí, zrušil příčný třecí tlumič a musel jsem dat své pneu, takže supersoft kobercový.V průběhu závodu nám ještě Luděk Szostek poradil, aby jsme na reglu nastavili lineární průběh, že se bude líp řídit. Je to pravda i když na akceleraci nám to ubralo. Kolikátý Martin skončil si už nepamatuji, asi 5., každopádně se držel v kontaktu s těmi dobrými. Ale po závodě mi říkal, že fakt dobré to bylo až v poslední finálovce, kdy trať dobře držela.To asi, abych měl o čem přemýšlet. Výsledkem bádání byla úprava držáku bočních pružin, zvedl jsem jej pomocí podložky, takže pružiny budou relativně měkčí (tudíž měkčí příčné pružení a tím lepší sezení zadku), pořízení karoserie o které si myslím, že bude mít víc přítlaku na zadek (existuje ještě funkčnější karoserie Xray, ale ta se mi nelíbí), posunutí zadního křídla pomocí podložek víc dozadu a pořízení asfaltových softů Shimizu. Jaký to bude mít efekt se uvidí na závodech v dubnu v Ostravě. Každopádně jedna z mých teorií říká:

První rok se ladí auto, druhý ruce a v třetím můžeme závodit.

SdílejShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone
Tags: